2014. március 24., hétfő

Ötletek a kiskertbe

Mert nekem van ám olyan is...
Érdekelnek az új ötletek, kellenek a hasznos infók, és mivel nem önzőzök, megosztom másokkal is.
Az egyik, amiről lehet, hogy már lekéstem, az ágyás kialakítása.
A forrás egy emelt ágyást alakít ki ezzel a módszerrel (aki kíváncsi a részletekre, megtalálja ITT), de szerintem kiskertben hasonlóképp működhet.
Az első munka a föld elsimítása, majd jöhet rá egy réteg újságpapír. Arra egy réteg szalmamulcs:
Ez a kétféle réteg képes helyettesíteni a randa fóliát, ami arra hivatott, hogy megvédje a földet a kiszáradástól és a gyomokat megfékezze. Mégis a látvány lényegesen barátságosabb, még akkor is, ha a fekete fóliára erőnek erejével fenyőmulcsot próbálnak szórni, ami ha megritkul, itt is-ott is kikandikál a fekete fólia... (A macskákat nem okították ki arra, mi rejlik a mulcs alatt.)
Szóval: 3-4 réteg újságpapír, rá egy réteg szalma és a gyomoknak annyi. Az újság nem komposztálódik el kb. 18 hónapig, ez sok gyom magjának elég is az elpusztuláshoz. Olcsóbb megoldás, mint a fólia, ha pedig átrendezné az ember a kertjét, mert meggondolta magát, nincs probléma, a papírt könnyű felnyitni.
Aki kíváncsi, az eredeti oldalon olvashat a további felhasználásról angolul, a kommentelők kipróbálták zöldséges kertben is.

...ééés most jöjjön egy pár kép további (szerintem) zseniális és követendő ötlettel.
Tojáshéjjal a csigák ellen:
Mellesleg jó kalcium forrás...
Cserép-a-cserépben:
Így könnyebb lesz kiszedni a földből a töveket teleltetés céljából.
A krumpli főzővize lehűtve jó kis tápanyag a kerti növényeknek:
A tojás főzővize detto.
Házi, olcsó gyomirtó: 1 gallon (3,7 l) ecethez fél csésze só, fél csésze mosogatószer. Egy nagy edényben összekeverjük, majd spriccelős flakonba töltjük. Hajnalban, amikor hűvös van, lespricceljük a gazos területet, majd amikor melegszik az idő, a szer dolgozni kezd, a gyom pedig pusztul...

Kerti kuckó a gyerekeknek:
Napraforgó nélkül amúgy sem érdemes...
Locsolási kisokos:
Az elsőről már írtam korábban is, pelus a cserép mélyén:
Palántáláskor egy nagyon környezetbarát pillepalackot leáshatunk a növény mellé:
Vagy két legyet egy csapásra, lepke és növényitató:

Végül egy zseniális terv, ha nincs kiépíthető öntöző rendszer a kiskertben:

2 megjegyzés:

Vikóc írta...

Szia!
Mi tavaly építettünk ezzel a teknikával magaságyást, és gond nélkül feljön a gaz, pedig nem újságpapírt raktam, hanem kartont...:((
Idén folytatjuk a magaságyak építést, de biztos hogy geofóliával fogunk kezdeni.
Viszont a gyomírtót biztosan kipróbálom.

nijntje írta...

Szia Vikóc! De rég írtál, örülök Neked...
Csak egy kérdés: milyen vastagon tetted az újságra a szénát/szalmát? Elvileg a szalmamulcs alól sem jön fel a gaz, ha elég vastag. Gondolom, láttad már Ruth Stout kertjét, én rajongója lettem a kis örglánynak...:))))
A gyomírtót én is fogom tesztelni, ilyen glialka-árak mellett mindenre nyitott vagyok.
Pussz, örülök, hogy írtál!
Adrienn